מבחן

נושאי הליבה (גוף האדם, תא, אקולוגיה)

חלק מבחינת 5 יחידות לימוד

הוראות לנבחן

 

פרק ראשון

א.

במה   מתבטאת   חשיבות   המְפָרקים   בטבע?

 

א.

בהעלאת   ריכוז   החמצן   באטמוספרה.

 
 

ב.

בקליטת   אנרגיית   אור   מהשמש.

 
 

ג.

בפליטת   חום   לסביבה.

 
 

ד.

במִחזּור   חומר   אורגני   לחומר   אנ-אורגני.

 
       

ב. סמן את המשפט הלא נכון המתייחס לחילופי הגזים המתבצעים בריאות

  1. מושפעים מריכוז החמצן והפחמן הדו חמצני בנאדיות ובדם
  2. מתבצעים דרך דפנות הנימים ונאדיות הריאה
  3. תלויים באנרגיה המושקעת בתהליך
  4. מתרחשים לפי כללי הדפוזיה דרך קרומים
  5. מהמים שהוא שותה.
  6. מהחומרים האורגניים שהוא אוכל.
  7. מהחום שהוא קולט מהסביבה.
  8. מהחמצן שהוא נושם.

  9. חוסר בחומצות אמניות בתאי התינוק.
  10. שינוי ברצף הבסיסים ב- DNA המקודד לאנזים.
  11. אי-יכולתו של האנזים לעבור דרך קרום התא.
  12. חוסר בהורמונים.
  13. יכולה לעבור מהנימים אל התאים ולהיות מנוצלת בתאים
  14. יוצרת מאזן ריכוזים עם תוכן התאים.
  15. מסוגלת לספק אנרגיה לפעולת התאים ללא צורך באנזימים
  16. יכולה לעבור עיכול במערכת הדם.
  17. צריכת החמצן בטמפרטורה של 50C גבוהה יותר מצריכת החמצן בטמפרטורה של 150C.
  18. צריכת החמצן בטמפרטורה של 50C נמוכה יותר מצריכת החמצן בטמפרטורה של 150C.
  19. צריכת החמצן תלויה בטמפרטורה רק ביצורים הומיאותרמיים החיים ביבשה.
  20. צריכת חמצן אינה תלויה בטמפרטורה.
  21. תישאר ללא שינוי.
  22. תגדל כל עוד התזונה תהיה עשירה בברזל.
  23. תעוכב בגלל עיכוב פעילות האנזימים שמשתתפים בסינתזת ההמוגלובין
  24. תגדל עד לגבול מסוים.
    1. האנזימים המופרשים במערכת העיכול שלו.
    2. החלבונים המרכיבים את מזונו.
    3. חומצות האמיניות הנספגות לדמו.
    4. המידע ב–DNA בתאי גופו.
    5. מהחדר השמאלי ותגיע לעליה ימנית.
    6. מהחדר הימני ותגיע לעליה שמאלית.
    7. מהעלייה השמאלית ותגיע לחדר השמאלי
    8. מהעלייה הימנית ותגיע לחדר הימני.
  25. צבע לבן מחזיר יותר אור וחום
  26. כלי הדם בעור מתרבים בחום ומתמעטים בקור
    1. בקור מוזרם יותר דם לעור ומצטמצמת זרימת הדם לאיברים הפנימיים.
  27. בקור מצטמצמת זרימת הדם בעור ויותר דם זורם לאיברים פנימיים.
  28. ויסות רמת הגלוקוז בדם מתרחש באמצעות משוב חיובי.
  29. אינסולין וגלוקגון (הורמון) גורמים להורדת רמת הגלוקוז בדם.
  30. לאחר ארוחה המכילה פחמימות חלה ירידה ברמת הגליקוגן (רב סוכר) בכבד.
  31. ירידה ברמת הסוכר בדם מצמצמת את הפרשת האינסולין מהלבלב.

 

ג. מהו המקור שממנו מפיק האדם את האנרגיה הדרושה לו?

ד. לעיתים נדירות נולדים תינוקות שאינם מסוגלים לעכל סוכר חלב (לקטוז). אצל תינוקות אלה רצף החומצות האמיניות באנזים המפרק סוכר חלב שונה מהרצף באנזים אצל תינוקות בריאים.

סביר להניח שהשינוי בהרכב האנזים נובע מ:

 

 

ה. לאדם חולה מאד, שאינו מסוגל לאכול, מזרימים תמיסה המכילה גלוקוז לתוך הווריד, כי מולקולת הגלוקוז


ז. ליונקים יש מערכת להובלת גזים ולסנדלית אין מערכת כזו. שוני זה אפשרי כי:

         1. לסנדלית יותר אנרגיה זמינה להעברת מולקולות החמצן והפחמן הדו חמצני דרך הקרום.

         2.   קרומי התא של הסנדלית חדירים לגזים, בעוד קרומי התא של יונקים אינם חדירים לגזים.

         3.   תאי היונקים גדולים יותר, לכן יש צורך במערכת הובלה לגזים.

         4.   בסנדלית היחס בין שטח הפנים של התא לבין הנפח גדול דיו כדי למלא את צרכי חילוף   הגזים.

ח. . מהו הקשר בין צריכת חמצן לבין טמפרטורת הסביבה אצל יצורים הומיאותרמיים?

ט. ברזל נחוץ לסינתזת (ייצור) המוגלובין. כאשר כמות הברזל במזון קטנה מאד, היא יכולה להיות גורם מגביל של סינתזת המוגלובין. בהוספת ברזל לתזונה, סינתזת ההמוגלובין-

 

י. רצפי חומצות האמיניות בתאי גוף האדם נקבעים על ידי:

יא. התפריט של אנשים צמחוניים עשיר בתאית, שאינה מתפרקת במערכת העיכול. מדוע אכילה של אנזימים מפרקי תאית אינה יכולה לשפר בהרבה את ניצול התאית בגוף האדם?

           1. כי האנזימים מפרקי התאית יפורקו במערכת העיכול.

           2. כי האנזימים הם חלבונים זרים ויעוררו תגובה חיסונית.

           3. כי אנזימים יכולים לפעול רק בתוך תאים.

            4. כי לכל אדם יש אנזימים הייחודיים רק לו.

יב.

באזור   מדברי   נצְפה   למצוא

 

א.

צמחים   ששטח   העלים   שלהם   קטן   ובעלי חיים שהשטן שלהם מוצק ומרוכז.

 
 

ב.

צמחים   ששטח   העלים   שלהם   גדול   ובעלי חיים שהשטן שלהם דליל.

 
 

ג.

צמחים   ששטח   העלים   שלהם   גדול   ובעלי חיים שהשטן שלהם מוצק ומרוכז.

 
 

ד.

צמחים   ששטח   העלים   שלהם   קטן   ובעלי חיים שהשטן שלהם דליל.

 
       

.

יג.איזו טיפת דם תעבור את המסלול הארוך ביותר?

טיפת דם אשר תצא:

יד. כשקר לנו אנו מחווירים וכשחם לנו אנו מאדימים. אפשר להסביר זאת בהתבסס על כך   ש:

טו.

כמות   המים   המופרשת   בשתן   קטנה   בהרבה   מכמות   המים   המגיעה   עם   הדם   אל   הכליות. מהי   הסיבה   לכך?

 

א.

לגוף   מספיקה   כמות   קטנה   של   שתן.

 

ב.

מרבית   המים   נספגים   בחזרה   לדם.

 

ג.

מרבית   המים   נספגים   בחזרה   למעי   הגס.

 

ד.

התדירות   שבה   שלפוחית   השתן   יכולה   להתרוקן   מוגבלת.

     



טז. לפניך עקומים, המתארים חלק מן המחזור של שינויים עונתיים בכמות הפיטופלנקטון(צמחים זעירים)בכמות הזואופלנקטון(בעלי חיים זעירים)ובכמות החומרים האיאורגניים בשכבה העליונה של האויינוס האטלנטי.

מה מייצגים העקומים 1,2.3?

 

1. 1- זואופלנקטון 2- פיטופלנקטון     3-חומרים איאורגניים  

2.   1 – פיטופלנקטון   2 זואופלנקטון 3-חומרים איאורגניים  

3.   1- חומרים איאורגניים   2- פיטופלנקטון 3 זואופלנקטון

4   1- חומרים איאורגניים   2- זואופלנקטון 3- פיטופלנקטון    

           

   
       
   
.  

             

   
   

1

   
   
         
   
   

2

   
   
         
   
   

3

   
   
         
   
   

כמות יחסית

   
   


           

   
   

חודשי השנה

   
   
                                                                                                                                                                                                                                          

 

 

 

 

 

יז.            

   
   

Z

   
   
         
   
       

       X

   
   
         
   
   

Y

   
   
אם נבדוק את מעבר המים בין שלושת התאים
   החיים המתוארים בציור, נראה שכמויות המים                                                               קרום התא  
   העוברות בין התאים אינן שוות. כמויות המים
   כמויות המים הגדולות ביותר יעברו -                           0.4% גלוקוז

   1. מתא Y לתא Z.       2. מתא Z לתא Y.       3. מתא X לתא Y.         4. מתא Y לתאX .

 


יח. לאיזה מהמשפטים הבאים יש קשר נכון לוויסות רמת הגלוקוז בדם?

יט.               המשותף לתאי דם אדומים ובליטות בדופן המעי הדק הוא:

  1. כולם בנויים מתאים חסרי גרעין.
  2. כולם מהווים חלק מהסביבה החיצונית של הגוף.
  3. בכולם היחס בין שטח הפנים לבין הנפח גדול במיוחד.
  4. לכולם מספר גדול של מיטוכונדריה .
  5. אנזים – מצע    
  6. אנטיגן – נוגדן  
  7. 3. דנ"א - ריבוזום  
  8. 4. הורמון – קולטן

 

כ. איזה מצמדי המושגים יוצא דופן:

פרק שני (40 נקודות)

בפרק זה שמונה שאלות (2-9)

בחר בחמש שאלות, וענה עליהן במחברת הבחינה (לכל שאלה – 8 נקודות)

2. קיימים שני סוגים של מחלת הסכרת, סכרת מסוג 1 מכונה גם "סכרת נעורים"-(מחסור בהפרשת

אינסולין) וסכרת מסוג 2 (מחסור בקולטנים לאינסולין) ששכיחה אצל אנשים מבוגרים.העקומים שלפניך מראים תוצאות בדיקות סוכרבדם שנערכו לשני נבדקים חולי סכרת, לאחר אכילת ארוחה עשירה בסוכרים. בסמוך לאכילת הסוכר טופלו שני האנשים באינסולין. כחצי שעה לאחר הארוחה, מנקודת הזמן A, נבדק ריכוז הסוכר בדמם אחת לחצי שעה .

                                                                                              המשך...

                        איזה גרף מתאים לחולה בסוכרת מסוג 1 ואיזה לחולה מסוג 2? הסבירי. (בתשובתך התייחסי לתפקידו של האינסולין ולדרך פעולתו.)

3. אחת השיטות לשימור מזון לאורך זמן, היא שיטה המבוססות על חימום המזון לטמפרטורות גבוהות (פיסטור), הסבר מה ההסבר הביולוגי לשיטה זו.

 

4. העברה יעילה של חמצן בין הנימים לתאי הגוף מתאפשרת הודות להתאמת מבנה הנימים לתפקודם. הסבר, תוך התייחסות לשתי התאמות.  

5. צריכת המזון של עכבר, יחסית לגודלו, גדולה יותר מצריכת המזון של פיל, בתנאי סביבה דומים. הסבר תופעה זו.

 

6. הנמלים משאירות בחלק העליון של הקן פרט לזרעים גם מוץ ופסולת אורגנית, שבהשפעת מיקרואורגניזמים מאפשרים יצירת חומרים זמינים לגידול הזרעים שהנמלים לא הספיקו להעביר לעומק הקן. בשל התנאים המועדפים נובטים הזרעים האלה מוקדם ומהר מן הזרעים שנמצאים הרחק מן הקן. כך נוצר כר של צמחים מעל לקן, העולה בגובהו וביבולו פי שלושה על שאר הצמחים הגדלים בשדה.

א.      איזה יחסי גומלין מוצגים בקטע זה הסבר?

ב.      לאיזו רמה טרופית שייכים האורגניזמים המוזכרים בפירמידה האקולוגית?

ג.       מה הסיבה לכך שהצמחים בסביבת הקן בעלי יבול גדול יותר?

7. בטיול שנתי במזג אוויר חם ויבש, תלמיד לא שתה דיו והתייבש. חובש החליט לתת לו עירוי נוזלים.
            א. בעירוי מחדירים נוזלים המכילים מים ומומסים ולא מים בלבד. הסבר מדוע.
            ב. פגיעה במאזן המים יכולה לגרום גם לפגיעה ביכולת לשמור על טמפרטורת גוף קבועה.   הסבר

8. חוקר הכניס מתחת לכל אחד משני פעמוני זכוכית עכבר ועציץ עם צמח. הוא העמיד את הפעמונים בתנאי תאורה מלאים. כדי להקטין את הדיות מרח החוקר את העלים של אחד הצמחים בשכבת לקה שקופה ואטומה. לאחר זמן מסויים מת העכבר ששהה עם הצמח המרוח בלקה ואילו השני המשיך לחיות . הסבר את שהתרחש בכל אחד מהפעמונים.

9. מאמץ גופני באדם גורם לעליה בקצב הלב,בקצב הנשימה ובטמפרטורת הגוף.הסבר את הקשר בין תופעות אלו.


תשובות:

א-, ב-3,ג-2,ד-2,ה-1,ו-2,ז-4,ח-,ט-4,י-4,יא-1,יב-,יג-1,יד-4,טו-,טז-3,יז-,יח-4,יט-3,כ-3

2) איור ב- סכרת מסוג 1 ,תלויה באינסולין ולכן הזרקתו משפיעה על רמת הסוכר בדם, איור א-סכרת מסוג 2, אינה תלויה באינסולין, הקולטנים פגועים ולכן תוספת אינסולין לא תשפיע.

3) דנטורציה של חלבוני החיידקים ההורסת את החלבונים (אנזימים), ולכן הם לא יכולים לקלקל את המזון.

4) דופן דקה, שטח פנים- שטח חתך הכללי גדול, מהירות זרימה איטית, רשת נימים פרושה-קירבה לתאים.

5) יחס שטח פנים לנפח גבוה לעכבר ולכן מאבד יחסית יותר חום לסביבה, דורש יותר אנרגיה לשמירה על הומאוסטזיס ולכן אוכל יותר כדי לספק את צרכיו.

6) א. נמלים- צמחים הדדיות מוטואליזם, מיקרואורגניזמים- נמלים קומנסליזם

   ב. נמלים- צרכנים ראשוניים, זרעים- יצרנים, מיקרואורגניזמים- מפרקים

   ג. יותר מינרלים, מים אור, הקטנת תחרות.

7) א. כדי למנוע המוליזה, מים מזוקקים, ריכוז נמוך בפלסמה, אוסמוזה של מים אל תוך תאי הדם.

   ב. פחות מים- פחות זיעה , פגיעה בהובלת חום החוצה.

8) הלקה גרמה לסגירת הפיוניות, לא היה חילוף גזים, הצמח לא יכול היה לבצע פוטוסינתזה, נוצר מחסור בחמצן.

9) עליה בקצב הלב לשם הגדלת אספקת הדם לאיברים השונים לשם הובלת מזון וחמצן. קצב הנשימה מואץ כתוצאה מתגובת מרכז בקרת הנשימה לעליה רמת פחמן דו חמצני וחומציות בדם , טמפ' הגוף עולה כתוצאה מעליה בקצב נשימה תאית.