חרדת בחינות אינה קשורה לרמת אינטליגנציה, לקושי למידה או לקושי רגשי ,זוהי תגובה טבעית במסגרת חינוכית, המקנה ידע ובודקת הישגים.

התלמידים מושפעים  במיוחד מתגובות הסביבה להצלחתם או לכישלונם ולכן הם מרוכזים יותר, בצורך  למלא את ציפיות ההורים והמורים ופחות בלמידה יעילה.

חרדה היא בעצם תופעה טיבעת,חיובית המעלה את רמת הביצוע. אך כאשר החרדה מוגזמת ומשתלטת  ,היא גורמת  לירידה בביצוע.

חרדת בחינות  זוהי תופעה שמתחילה בזמן למידה למבחן  ,מתעצמת  ככל שמועד הבחינה קרב ופוגעת בתפקוד בעת המבחן עצמו.

לעיתים החרדה מתפשטת מעבר למבחנים עצמם, גוררת אחריה מצב- רוח ירוד, הימנעות

וקשיים חברתית .

חרדת בחינות מתבטאת בתחומים רבים:

בתחום הגופני  -   מתח, דפיקות לב, בחילה, כאבי בטן, נדודי שינה, הזעה מוגברת רעד וסחרחורות.

בתחום ההתנהגותי – התלמיד נמנע מללמוד ודוחה את ההתכוננות למבחן לרגע האחרון. 

בתחום הרגשי – התלמיד מרגיש בושה ועצב רב,לעיתים עד כדי דיכאון.

.בתחום החברתי – התלמיד רואה את עצמו נכשל, סובל מחלומות בהקיץ,פוחד מתגובות של לעז ובוז מצד אחרים..

בתחום החשיבה – התלמיד מבולבל לא מסוגל לארגן את חומר הלימוד, מתקשה להתרכז, לזכור,ואף לבטא את עצמו.

מי הם התלמידים הלוקים בחרדת בחינות ?

1.      תלמידים  החרדים שלא יעמדו בציפיות גבוהות .

בדרך כלל רמת הידיעות של תלמידים אלו טובה מאוד  וציוניהם טובים.

הם בעלי ציפיות גבוהות מעצמם,אך אינם בטוחים אם יצליחו להגשימם. כל חשש כזה גורם לחרדה שעשויה לפגוע בביצוע.

2.      תלמידים החרדים מכישלון.

בדרך כלל רמת הידע של תלמידים אלו נמוכה יחסית ,למרות שהם בעל יכולת תקינה.

הם פיתחו אמונה שאין ביכולתם להצליח, לעיתים בגלל כישלון בעבר, ולכן הם מתקשים להשקיע. כשהם נכשלים , הדבר מחזק את אמונתם השגויה ש"אין סיכוי".

כך נוצרת אמונה שמגשימה את עצמה, התלמידים מיואשים וחסרי אונים ולכן אינם מסוגלים להשקיע כדי להצליח.

דרכים  להתמודדות עם חרדת בחינות :

·        לא לדחות לרגע האחרון את ההתכוננות  למבחן .

·        לארגן את כל החומר לבחינה.

·        לחלק את  החומר ימים ספורים לפני המועד.

·        בזמן המבחן -: יש לזהות את החרדה ,לנסות לנטרל אותה על-ידי  דיבור פנימי חיובי וחשיבה חיובית. להפיג את המתח על ידי נשימות  עמוקות, ולסלק מחשבות מטרידות.

מחשבות בנוסח: "אני בטוח ניכשל", אין לי סיכוי להצליח, המבחן נורא קשה" "לא אזכור כלום" – מגבירות חרדה ופוגעות בביצוע . לעומת זאת מחשבות חיוביות בנוסח :"אני למדתי למבחן"," אני  יודע","אעשה כל מה שאני יכול"," יש גם מועד ב"..., מגבירות את הביצוע ומורידות לחץ..

·        להתרכז במבחן,ולהתחיל  לענות על השאלות הקלות  – זה מקנה בטחון , ומזכיר את החומר.

·        לעמוד בלוח הזמנים של הבחינה על-ידי חלוקת הזמן לפי השאלות.