שבוע הבטיחות ברשת - אגרת להורים

הורים יקרים,

כולנו מתנהלים במרחבי הרשת ונהנים ממגוון האפשרויות הגלומות בה. כהורים, חשוב לנו לוודא שילדינו נמצאים בסביבה מוגנת ובטוחה. מצבי פגיעה עלולים לעורר באופן טבעי תחושות של דאגה, לחץ, חוסר אונים וחיפוש אחר מענה הולם וכלים להתמודדות. במצבי מצוקה פנייה לעזרה יכולה לסייע, גם אם נראה שלמצב אין פתרון. באפשרותכם להתייעץ עם אנשי מקצוע בבית הספר ובקהילה. בנוסף לכך, באפשרותכם לפנות למוקד 105 במטה הלאומי להגנה על ילדים ברשת.

ברצוננו לעדכנכם כי כמענה לציבור הרחב ועבורכם ההורים, הוקם מטה לאומי משולב, משטרתי ואזרחי, להגנה על ילדים ונוער ברשת. המטה הלאומי הוקם מתוקף החלטת ממשלה בהובלת המשרד לביטחון הפנים ומשטרת ישראל ובשיתוף משרד החינוך, משרד הרווחה והשירותים החברתיים, משרד הבריאות ומשרד המשפטים.

המטה הלאומי מוביל שינוי אסטרטגי בתחום ההגנה על קטינים ברשת ומציע מעטפת מענים כוללת למען יצירת סביבה בטוחה לילדים במרחב המקוון. המטה עוסק במניעה, הסברה והגברת מודעות, אכיפה, קידום חקיקה, מחקר, יצירת שותפויות ופיתוח טכנולוגיות להגנה על קטינים ברשת.

במטה הלאומי קיים מוקד לפניות שמספרו  105, המוקד פועל 24 שעות ביממה, 7 ימים בשבוע

מוקד 105 נותן סיוע ראשוני לאירועי פגיעה בילדים ונוער ברשת, בעיקר בהיבטים הבאים:

  • ייעוץ וטיפול באירועי פגיעה ברשת
  • הדרכה לגבי דיווח על תכנים פוגעניים ברשת והסרתם במידת האפשר
  • סיוע במצבים בהם לא ידועה זהות הנפגעים/הפוגעים
  • מתן מידע והפנייה לגורמי סיוע בבית הספר ובקהילה

המוקד מאויש על ידי שוטרים שעברו הכשרה ייעודית בתחום ההגנה על ילדים ברשת, כשלצדם דסק שותפויות בין-משרדי, המובל ע"י המשרד לביטחון הפנים. בדסק יושבים מומחים, ביניהם נציגות השירות הפסיכולוגי ייעוצי ממשרד החינוך, המומחיות במתן מענה לאירועי פגיעה בילדים ונוער ברשת. הנציגות מייעצות לפונים, מלוות אותם בהתמודדות עם הפגיעה ומגבשות מענה משולב עם גורמי מקצוע נוספים במוקד: משטרה, רווחה, בריאות ופרקליטות. במידת הצורך, מפנות הנציגות לאנשי המקצוע של השירות הפסיכולוגי ייעוצי להמשך טיפול במסגרת החינוכית ובקהילה.

להלן כמה המלצות לנוכחות הורית ברשת :

 

ילדים לומדים מתוך התבוננות על הוריהם ועל הדוגמה שהם משמשים. הוו עבורם דוגמה חיובית להתנהלות אחראית, ערכית ורגישה ברשת, היו מעורבים ונוכחים גם במרחב זה בשגרה ובמקרי פגיעה. הוו עבורם כתובת לשיתוף, להתייעצות ולפניה לעזרה.

כיצד מתנהלים בשגרה ?

  • שוחחו עם ילדיכם אודות התנהלותם ברשת (באילו אפליקציות הם משתמשים? לאילו אתרים הם נכנסים?)
  • הגדירו עם ילדיכם כללים לשימוש באמצעים הטכנולוגים:
    • קביעת זמני שימוש בטלפון הנייד, תוך התייחסות לשעות הלילה ולזמנים משפחתיים.
    • עדכון ההורים לפני הורדת אפליקציה חדשה.
    • שמירה על פרטיות המידע הנמסר בעת הסכמה לתנאי השימוש של האפליקציה.
  • קבעו עם ילדיכם נורמות להתנהלות חיובית ברשת:
    • שימוש בשפה מכבדת ומתחשבת.
    • הפעלת שיקול דעת לפני כתיבת תגובות ברשת, צילום והפצת תמונות וסרטונים.
    • הימנעות מפגיעה באחרים והושטת עזרה לחבר/ה שנפגע.
    • במקרה של פגיעה בהם או באחרים - עודדו אותם לשתף אתכם, את צוות ביה"ס או מבוגר אחר שהם סומכים עליו.

 

בעת התמודדות עם אירועי פגיעה ברשת:

  • בטחו בעצמכם! יש לכם ניסיון חיים המשמש אתכם בהתמודדות עם מצבים מורכבים.
  • חזקו את ילדיכם על פנייתם לעזרתכם, והקדישו זמן לשיחה על אירוע הפגיעה.
  • נהלו שיחה רגועה, היו קשובים ולא שיפוטיים, והעבירו מסר כי ביחד תוכלו להתמודד.
  • החליטו עימם כיצד להתמודד עם האירוע.

באפשרותכם לפנות לעזרה ולהתייעץ עם גורמי מקצוע:

  • מחנכי הכיתות/ יועצות בית הספר/ מנהלת ביה"ס ומנהלת חטיבת הביניים.
  • מוקד 105- המטה הלאומי להגנה על ילדים ברשת

בברכה,

הצוות החינוכי


הדפסה